مهدوی کیا : می‌خواهم مثل آلمانی‌ها باشیم

24 خرداد 1398 توسط admin

مهدی مهدوی‌کیا درباره حضور تیم‌های آکادمی‌اش در تورنمنت‌های مختلف اروپایی و بازدید از آکادمی لوبین لهستان پیش از حضور در تورنمنت این آکادمی، اظهار داشت: ما دوست داریم با تیم‌های آکادمی‌مان به همه جا برویم و بازی کنیم. 

مهدی مهدوی‌کیا درباره حضور تیم‌های آکادمی‌اش در تورنمنت‌های مختلف اروپایی و بازدید از آکادمی لوبین لهستان پیش از حضور در تورنمنت این آکادمی، اظهار داشت: ما دوست داریم با تیم‌های آکادمی‌مان به همه جا برویم و بازی کنیم. اینجا یکی از بهترین آکادمی‌های لهستان است و دوست داشتیم اینجا باشیم تا بازی کنیم.

وی در مورد کسب تجربه بازیکنان آکادمی‌اش از حضور در تورنمنت‌های اروپایی گفت: کسب تجربه برای ما خیلی مهم است. خودم اصلاً با این ایده آکادمی کیا را ایجاد کردم تا تجربیاتی را که در اروپا به دست آوردم به نوجوانان کشورم انتقال بدهم. از طرفی اکنون هم در باشگاه هامبورگ به‌عنوان مربی هستم و تجریباتی را که در هامبورگ به دست می‌آورم به آکادمی انتقال می‌دهم. سعی می‌کنم به بازیکنان بفهمانم که فوتبال حرفه‌ای چگونه است و خودم هم گاهی با آنها تمرین می‌کنم، صحبت می‌کنم و تجربیاتم را به آنها انتقال می‌دهم.

مدیر آکادمی کیا و مربی باشگاه هامبورگ آلمان در خصوص مقایسه فوتبال ایران و اروپا، خاطرنشان کرد: یک مقدار سیستم داخل ایران با اروپا یا آلمان فرق دارد. ما امکانات آلمان را نداریم، اما از نظر تکنیکی بازیکنان ما خیلی خوب هستند و استعدادهای زیادی در ایران حضور دارند. ما این شانس را داریم که استعدادها را از همه جای ایران جمع کنیم.

مهدوی‌کیا افزود: در ایران و آلمان، فرهنگ‌ها بسیار متفاوت است و آلمانی‌ها خیلی با نظم هستند که من هم دوست دارم این نظم و دیسیپلین آلمان را وارد آکادمی کنم، اما این مسئله زمان می‌برد. فلسفه و نگرش من در آینده این است درست مثل آنها (آلمانی‌ها) کار کنیم، اما امکانات ما خیلی نسبت به آنها کمتر است. با این حال دوست دارم آن چیزی را که در آلمان دیدم و تجربه کردم به بازیکنان آکادمی انتقال بدهم و به سمتی برویم که مانند آلمانی‌ها کار کنیم.

وی در خصوص رشد پله‌ای بازیکنان آکادمی‌اش گفت: خودم در دوران فوتبالم دقیقاً این‌طور بودم که از تیم‌های پایه بالا آمادم و وقتی 16.5 یا 17 ساله بودم در تیم بزرگسالان باشگاهم بازی کردم. تمرین کردن بسیار مهم است و تمرین اختصاصی در پست هر بازیکن هم بسیار اهمیت دارد. این مسئله را در آکادمی‌مان انجام می‌دهیم که هر کسی در پست تخصصی خودش تمرین اختصاصی داشته باشد. خواستن و حرفه‌ای فکر کردن کار بسیار سختی است.

مدیر آکادمی کیا درباره حضور بازیکنانش در فوتبال اروپا یادآور شد: بازیکنان ما فقط از 18 سالگی می‌توانند به فوتبال اروپا آمده و قرارداد حرفه‌ای ببندند، چون خارج از اروپا هستیم و کارمان سخت است. با این حال اگر کسی می‌خواهد به اروپا بیاید، می‌بایست خوب تمرین کند و وقتی به سن 18 سال رسید، باید به لحاظ تکنیکی و تاکتیکی بازیکن کاملی باشد و خیلی خوب باشد تا به فوتبال اروپا برود. در آکادمی سعی داریم این را به بازیکنان‌مان بفهمانیم که باید در سن 18 سالگی فوتبالیست کاملی باشند.

«ما سعی داریم بازیکنانی که استعداد خیلی خوبی هستند، به آکادمی‌مان بیاوریم، اما به لحاظ شخصیتی روی آنها خیلی کار می‌کنیم». مهدوی‌کیا با بیان این جمله ادامه داد: به هیچ وجه دوست ندارم از آکادمی‌مان بازیکنی بیرون بیاید که بعدها مشکل اخلاقی داشته باشد. روی این موضوع خیلی کار می‌کنیم و حتی در آکادمی روانشناس داریم که بازیکنان‌مان به لحاظ اخلاقی هم شرایط خوبی داشته باشند. روی مدرسه و تحصیل آنها خیلی کمک‌شان می‌کنیم و گاهی با بازیکنان به مراکز خیریه می‌رویم تا خارج از فوتبال هم انسان‌های خوبی را پرورش بدهیم. من به این مسئله خیلی اعتقاد دارم.

مهدوی‌کیا که مصاحبه‌اش را در آکادمی لوبین لهستان انجام می‌داد درباره نتیجه‌گیری آکادمی کیا و اهمیت این مسئله برای خودش گفت: از روز اول در آکادمی‌مان گفته‌ایم که نتیجه اصلاً برای ما مهم نیست. تقریباً می‌توانم بگویم در ایران رقیبی نداریم و تمام بازی‌ها را می‌بریم و کار به نتیجه نمی‌رسد. با این حال در تورنمنت‌های اروپایی که حاضر می‌شویم، تیم‌های بزرگی می‌آیند و ما هم سالی یک بار در این تورنمنت‌ها حاضر هستیم. بچه‌های ما به‌هرحال دوست دارند در این مسابقات که سالی یک بار است، برنده باشند و یک جوری با آنها تمرین شده که دوست دارند برنده باشند و بهترین کیفیت را داشته باشند.

وی با اشاره به بحث نتیجه‌گیری و اهمیت آن افزود: اگر ببازیم هم برای ما اهمیتی ندارد، چون می‌آییم که فقط تجربه به دست بیاوریم. حالا در کنار این تجربه بازیکنان ما خوب هم بازی می‌کنند و در تورنمنت‌ها نیز برنده می‌شوند. با این حال مهم‌تر از همه برای ما کسب تجربه است تا بازیکنان‌مان هر سال تا سن 18 سالگی با بازیکنان اروپایی مقایسه شوند.

مدیر آکادمی کیا و مربی باشگاه هامبورگ درباره آکادمی لوبین لهستان اظهار داشت: اول اینکه واقعاً سورپرایز شدم که دیدم یک آکادمی با این امکانات در لهستان وجود دارد. تقریباً این آکادمی همان چیزی است که ما در هامبورگ داریم و شاید اینجا چند زمین هم بیشتر است. به مجموعه لوبین تبریک می‌گویم. ورزشگاه خیلی خوبی هم اینجا قرار دارد.

مهدوی‌کیا درباره رویارویی آکادمی‌اش با تیم آکادمی لوبین گفت: ما تا به حال با تیم‌های لهستانی بازی نکردیم و شاید این اولین تجربه ماست. فقط برای کسب تجربه آمدیم و دوست داریم این همکاری ادامه داشته باشد که بعدها تیم لوبین را به ایران دعوت کنیم و پیش ما بازی کنند یا ما دوباره به اینجا بیاییم. دوست داریم این همکاری ادامه داشته باشد و بازهم به لهستان بیاییم. حضور ما این بار فقط برای کسب تجربه و آغاز همکاری بوده است.